Selecteer een pagina

Als je een evenement moet organiseren voor bijvoorbeeld je werk is het budget vaak een knelpunt. Het liefst moet alles van ontvangst tot afsluiting perfect zijn en de kosten laag. De vraag is echter hoe je dat gaat regelen, want kwaliteit kost geld. De ideale uitkomst is in dat geval om sponsoren te vinden. De vraag is alleen: hoe ga je dat doen? In dit blog zetten we vier tips op een rijtje.

Het verzoek moet opvallen

Iemand vragen om je evenement te sponsoren is een stap verder dan iemand vragen om bij het evenement aanwezig te zijn. Je moet de persoon kunnen overtuigen dat zowel je bedrijf als het evenement de moeite waard is om te sponsoren. Zorg daarom dat je voorstel bevat wat de organisator precies doet en wat het publiek is van het evenement. Als er een duidelijke match is tussen het aanwezige publiek en de doelgroep van het bedrijf dat je benadert, wordt het al veel aantrekkelijker om het evenement te sponsoren. Daarnaast krijgen bedrijven vaker sponsorverzoeken en zul je je best moeten doen om je voorstel direct in de vuilnisbak te laten belanden.

Sponsoring hoeft niet in de vorm van geld te zijn

Gesponsord worden hoeft niet te betekenen dat je een bedrijf geld geeft om het evenement mogelijk te maken. Het is gemakkelijker én vaak aantrekkelijker om een onderdeel van je evenement te sponsoren. Denk bijvoorbeeld aan een zakelijk evenement, waarbij je de gasten wil ontvangen met thee en koffie. In plaats van koffie bestellen van een gesponsord bedrag, is het beter om een leverancier van de koffie te benaderen om het evenement te sponsoren. Zo sla je twee vliegen in één klap en kun je de leverancier makkelijker enthousiast maken om een dergelijke deal aan te gaan.

Gebruik data om sponsoren een gevoel van vertrouwen te geven

Sponsordeals zijn voor veel bedrijven een vorm van investeren. Door een evenement te sponsoren verwachten ze door de exposure op termijn meer te kunnen verdienen. Enige vorm van inzicht op de verwachte opbrengst van een dergelijke investering helpt daarom enorm bij het strikken van een sponsor. Verzamel daarom zoveel mogelijk gegevens van evenementen die je hebt georganiseerd waar investeerders op letten. Denk aan:

  • Het gemiddeld aantal aanwezigen
  • De opbrengst van acties tijdens het evenement
  • Engagement op social media tijdens het evenement
  • Het bereik van promoties, zowel online als offline

Organiseer samen met gevestigde namen in de branche

Grote bekende bedrijven trekken grote namen aan. Zo werkt het uiteraard ook met sponsoren. Als je een kleiner, onbekender bedrijf bent kan het lastig zijn om goede sponsoren te vinden. Door het evenement te organiseren met een groter bedrijf dat betere connecties heeft is het vinden van sponsoren vaak gemakkelijker. In het beste geval creëer je zodoende een sneeuwbaleffect.